KRS Koulutuspalvelujen uutisia

L10T voi olla voimavara koko seurakunnalle

L10T-koulutuksia on pidetty jo neljän vuoden ajan ympäri Suomea, ja jonkin verran myös Suomen rajojen ulkopuolella. Myös jatkokoulutuksia jo pidetty jo useita. Kristiina Nordman kertoo, miltä L10T näyttää kouluttajan silmin.

”L10T saa ruohonjuuritason kristityt syttymään ja palamaan, se on mahtavaa”, toteaa Kristiina. Hän on pitänyt muutaman vuoden sisään parikymmentä L10T-peruskurssia sekä useita jatkokursseja.

Mitä kouluttaja sitten näkee tapahtuvan L10T-iltojen myötä? Säännönmukaisesti palautteissa ja keskusteluissa toistuu se, että oma rukouselämä on elpynyt ja osallistuja saanut uusia virikkeitä ja innostusta. Kaiken, mitä arjessaan näkee ja kuulee, voi muuttaa rukoukseksi. Monelle mullistava oivallus on tajuta, että jo se, että kulkee tietoisesti rukoillen, on Jumalan valtakunnan työtä ja Jumalan tahdossa elämistä.

Juvalla L10T:stä seurasi kaksikin asiaa. Syntyi ns. salasiunaajien klubi, joka kokoontuu kerran kuussa. Lisäksi rippileirillä jokainen leiriläinen sai oman salaisen siunattavan – leiriläiset itse olivat ilahtuneita siitä, että he saivat salaisesti rukoilla Jumalan siunausta toiselle nuorelle. Jossain muualla on raamattu- ja rukouspiireissä muistuteltu mieliin askeleita käymällä uudelleen läpi L10T-työkirjaa.

Kristiina pitää tärkeänä myös sitä, että seurakunnan työntekijät näkevät sen muutoksen, mikä heidän seurakuntalaisissaan tapahtuu L10T:n myötä. ”Tämä voi olla koko seurakunnan voimavara. Se, että yksittäisen seurakuntalaisen elämä muuttuu, on tärkeää, mutta L10T voi parhaimmillaan vaikuttaa koko seurakuntaan ja jopa koko paikkakuntaan, kun kristityt alkavat tietoisesti rukoilla.”

Jalkautuminen jatkokurssilla sai innostuneen vastaanoton

Kristiina Nordman kertoo, että L10T -jatkokoulutus voidaan räätälöidä seurakunnan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Joissain seurakunnissa toivotaan yksittäistä iltaa, jossa kerrataan L10T:n askeleet. Toiset seurakunnat ovat halunneet useamman illan sarjan tai viikonlopun. Tällöin koulutukseen voi sisällyttää enemmän opetusta ja keskustelua sekä myös käytännön harjoittelua. Tällainen ns. jalkautuminen voi olla esim. lyhyen rukouskyselyn tekemistä kaduilla ja toreilla.

”Joka kerta osallistujat lähtevät kadulle vähän aralla mielellä. Poikkeuksetta kaikki tulevat innostuneina takaisin. Kerran eräs rukouspari huusi innostuneena jo tullessaan ovella ’Meillä oli menestys!’ On todella palkitsevaa nähdä, miten osallistujat antavat kerta toisensa jälkeen positiivista palautetta jalkautumisesta”, kertoo Kristiina.

Kristiinalle itselleenkin on jalkautuminen ja rukouskyselyn tekeminen ollut innostava kokemus. ”En ollut ottanut montakaan askelta kirkon ovelta, kun tapasin ensimmäisen henkilön. Hän ilmoitti heti alussa, että on ateisti. Lopulta juttelimme varmaan 20 minuuttia. Kohtaaminen oli molemmille merkityksellinen ja toi iloa. Me jopa halasimme keskustelun päätteeksi. Koin, että Jumala oli läsnä tilanteessa”, Kristiina kertoo.

Tietoa:
L10T eli Luukas 10 – tapa elää on alun perin Etelä-Afrikasta kotoisin oleva kristillisen elämäntavan koulutus (Luke 10 Transformation). Suomessa on vuosien 2015-2018 järjestetty jo yli 80 L10T-peruskurssia sekä lähemmäs 10 jatkokurssia. KRS Koulutuspalvelut on käännättänyt työkirjan myös viroksi yhteistyössä Misjonikeskuksen kanssa ja Virossa on pidetty jo ensimmäiset perus- ja jatkokurssit.
Tietoa L10T:sta sekä tulevista L10T-koulutuksista

Uskon askeleita tukee viikoittainen radio-ohjelma Uskon askeleita. Se on kuultavissa Radio Dein taajuuksilla maanantaisin klo 21.40 ja  uusinta lauantaisin klo 18 ja arkistossa: radiot.fi/ohjelma/radio-dei/uskon-askeleita. Teemoja voi seurata myös Facebook-sivulla Uskon askeleita. Ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristyt Yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.


Palaa otsikoihin



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä